eplock.pl

eplock – biznes, lifestyle, motoryzacja, zdrowie

marketing usług
Biznes

Marketing usług, czym różni się od marketingu produktów?

Marketing usług bardzo różni się od reklamowania produktu, lub artykułu. Zasadniczo bardzo często porównuje się te dwie usługi, jednak kampania reklamowa usługi powinna przebiegać zdecydowanie inaczej od tej, którą stosuje się do reklamowania np. jakiejś rzeczy. Jednak, aby zrozumieć tę zależność, należy przede wszystkim zobaczyć różnicę obu tych kwestii i dopiero na tej podstawie, będziemy w stanie odpowiednio zareklamować nie produkt, a usługę, która bardzo często niestety jest traktowana jak rzecz, co nie jest do końca miarodajne.

Marketing usług, czym różni się od reklamowania produktu, czy artykułu?

Kiedy mamy do czynienia z produktem, to o wiele łatwiej nam jest go zareklamować. Jest to spowodowane przede wszystkim faktem, że artykuł, czy produkt jest namacalny. Usługa natomiast jest czymś, co jest oferowane klientom w formie zaprezentowania umiejętności i poświęconego czasu danej osoby, która ma ją wykonać. Podstawową różnicą jest też ta dotycząca zmienności w wykonywaniu danej usługi w zależności od tego, kto będzie ją wykonywał. Przykładowo dwie różne firmy będą wykonywać tę samą usługę, jednak czas, jaki na to poświęcą oraz efekt finalny może okazać się zupełnie inny. W przypadku produktu jest on cały czas taki sam. Łatwiej jest nam więc go zareklamować, a także pokazać. Jego efekt finalny w tym przypadku, będzie niezależny od żadnych czynników, bo zawsze będzie on identyczny do tego, który był w reklamie zaprezentowany. Tylko widząc tę różnicę będziemy w stanie tak zareklamować usługę, aby nie zniechęciła klienta, a wręcz przeciwnie. Marketing usług powinien być więc przeprowadzany przez osobę lub firmę, która widzi różnicę pomiędzy produktem, a usługą, bo niestety bardzo często okazuje się, że myślenie o marketingu i działania w nim podejmowane, się nie sprawdzają. Jest to spowodowane zbyt dużym uogólnianiem tego, co mamy do zareklamowania.

Jak więc prawidłowo zająć się marketingiem usług?

Musimy być świadomi, że usługi to w rzeczywistości poświęcony czas danej firmy, na wykorzystanie umiejętności pracowników. Efekty więc nigdy nie będą takie same, a także czas na wykonanie danej usługi także, będzie zupełnie inny, często nawet wtedy, kiedy okoliczności jej wykonania i warunki będą z pozoru identyczne. Warto to uwzględnić, kiedy chcemy, aby marketing usług był owocny i trafiający do klienta. Tylko tak będziemy mogli wzbudzić jego zaufanie i nie zawieść go, co jest rzeczywiście kluczowe. Ponadto musimy mieć na uwadze, że moce przerobowe w firmie wykonującej usługę są mocno ograniczone i w każdym przypadku wykonanie usługi będzie odbywać się z różnym odstępem czasowym, co także jesteśmy zmuszeni w reklamie przedstawić.

Udowodnienie klientowi naszych kompetencji

Wykonanie usługi nie jest rzeczą namacalną, więc klient przed jej wykonaniem musi nam zaufać. Bardzo trafnym pomysłem jest danie mu możliwości, jaką jest gwarancja naszych kompetencji. Może to być w formie pozwolenia na ewentualny zwrot kosztów w razie niewywiązania się z usługi lub darmowy okres próbny, kiedy mamy do czynienia np. z produktem jakim jest nowe oprogramowanie lub aplikacja. Wszystko po to, aby klient mógł sam przekonać się, czy to, co zostało przez nas obiecane zostało spełnione w całości, czy też nie do końca. Możemy być w tym przypadku pewni, że taki klient zdecydowanie bardziej nam zaufa i chętniej będzie korzystał z tego, co mamy mu osobiście do zaoferowania. Będziemy mogli dzięki temu zyskać zdecydowanie większą liczbę nowych klientów i w tym pomoże nam dobrze skonstruowana kampania reklamowa usług.

Dlaczego marketing usług jest tak skomplikowany?

Przede wszystkim, kiedy odbywa się marketing usług, to nie możemy w zasadzie namacalnie pokazać tego, co oferujemy. Usługa, mimo że z pozoru ta sama, odbywa się u każdego klienta inaczej. Czas jej wykonania, również jest zmienny. Bardzo trudno jest więc pokazać, co dana firma ma do zaoferowania i w dużej mierze to właśnie reklama sprawia, że klient zaczyna ufać, lub bardzo szybko się zniechęca. Musimy mieć na uwadze więc, że marketing usług musi zostać przeprowadzony przez osobę lub firmę, która wyraźnie widzi różnicę pomiędzy marketingiem produktów. Tylko tak będziemy pewni, że wszystkie istotne kwestie zostaną przedstawione tak, aby przekonać potencjalnego klienta do zakupu świadczonej przez nas usługi. Należy mieć bowiem na uwadze, że sprzedajemy w zasadzie nasz czas i umiejętności, a także doświadczenie. Zaufanie więc, jakim obdarzy nas klient jest kluczowe, abyśmy my mogli zarobić i tym samym zapewnić firmie rozwój, a klient otrzyma to czego oczekuje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *