eplock.pl

eplock – biznes, lifestyle, motoryzacja, zdrowie

Lifestyle

Jaką formę terapii wybrać dla dziecka z autyzmem?

Autyzm może zostać zdiagnozowany nawet u kilkuletniego dziecka, a jego objawy zazwyczaj nie są jednoznaczne. Bardzo ważna jest tutaj szybka reakcja ze strony rodziców, którzy za radą specjalistów, wdrożą odpowiednie formy terapii. Choć nic nie zastąpi regularnych wizyt w profesjonalnych poradniach, można sięgnąć także po inne formy terapii dzieci autystycznych.

Arteterapia, czyli lecznicza moc sztuki

Terapia sztuką, czyli inaczej arteterapia, to jedna z najpopularniejszych metod wspomagania leczenia autyzmu. Można ją zastosować nawet u kilkulatków, a skupia się ona głównie na wyzwalaniu emocji. Arteterapia może przyjmować różne formy, jednak w przypadku dzieci najczęściej korzysta się z:

  • muzykoterapii, 
  • choreoterapii,
  • bajkoterapii,
  • terapii poprzez sztuki plastyczne.

Oczywiście, zajęcia z zakresu arteterapii nie mogą trwać zbyt długo, nie możemy również oczekiwać, że mały pacjent zainteresuje się ich tematyką od początku do końca. Przykładowo, wysłuchanie bajki do końca może być dla niektórych dzieci bardzo trudne, innym zaś problem może sprawić odprężenie się w tańcu.

Hipoterapia i dogoterapia

Hipoterapia to inaczej terapia metodą pracy z koniem, zaś dogoterapia odnosi się do terapeutycznych zachowań psów. W obu przypadkach dziecko z autyzmem obcuje ze zwierzęciem, które w pozytywny sposób wpływa na odczuwanie przez niego emocji. Tego typu terapie wspomagają naukę tworzenia więzi. Na tym etapie pacjent zwykle opiekuje się zwierzęciem – na przykład czesze konia przy pomocy narzędzia, jakim jest zgrzebło. Pies natomiast jest przez dziecko karmiony, prowadzony na smyczy czy głaskany. Wbrew pozorom takie proste czynności pozwalają stłumić negatywne emocje, uczą przywiązania i budzą w dziecku poczucie odpowiedzialności. Terapia z koniem lub psem nie jest jednak w Polsce bardzo popularna – najczęściej korzystają z niej jedynie prywatne ośrodki.

Logorytmika

Logorytmika bywa nazywana gimnastyką do muzyki, lecz nie chodzi tu wyłącznie o aktywność fizyczną, a o wspieranie rozwoju mowy, czyli wykonywanie różnego rodzaju ćwiczeń słowno-ruchowych. Wiodącym elementem jest tutaj rytm. Logorytmika wspiera indywidualną terapię logopedyczną, z drugiej strony może również wspomagać leczenie wad słuchu. Ćwiczenia mają formę zabawy, pomagają poprawić równowagę, a także stymulują proces myślenia. Ponadto, logorytmika umożliwia lepsze poznanie własnego ciała oraz orientowanie się w przestrzeni. Co istotne, na tego typu zajęcia mogą uczęszczać nawet małe dzieci – ćwiczenia dobierane są odpowiednio do ich wieku, a także ogólnego stanu zdrowia i możliwości. Pacjenci często nie zdają sobie sprawy, że aktywności mają charakter logopedyczny, bowiem prym wiedzie tutaj dobra zabawa.

Metod wspomagania leczenia dzieci z autyzmem jest wiele – powyżej podane jedynie te najpopularniejsze. Doborem odpowiednich aktywności powinien zająć się przede wszystkim lekarz prowadzący, mając na uwadze przede wszystkim stan zdrowia pacjenta. Warto mieć świadomość, że różnego rodzaju terapie, w dłuższym okresie czasu, mogą przynosić bardzo dobre rezultaty, wspomagając leczenie autyzmu. 

 

 Artykuł sponsorowany

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *